ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

lørdag 23. mai 2009

Pasta med kjøttboller for dummies :-)

Noe av det beste jeg vet. Og det er som regel en slager hos de fleste. Både voksne og barn. Man kan variere etter ønske ganske ubegrenset egentlig.

Bollene:

  • 1pk Kjøttdeig-Helst kalv hvis man kan få tak i det, hvis ikke bare bruk vanlig.
  • 1pk Kyllingkjøttdeig –eller svinekjøttdeig.
  • 1 Løk-hakket
  • 2 gulrøtter-hakket
  • Hakket Persille-ha den oppi et glass og klipp den helt i biter med saks. Veldig lettvindt.
  • 1 egg
  • ca 1 håndfull brødrasp.
  • Salt
  • Pepper- ( hvis det er bare voksne ha i en chili eller to )
  • Litt vann ca 1dl. Prøv deg fram.
  • 2-3 fedd hvitløk. Hakket eller presset.

( Her kan man også putte oppi spinat andre grønnsaker. Ja i det hele tatt hva man vil for å gjemme dem for barna. Ha-ha! )

Sausen:

  • 2 bokser hakkede tomater-uten tilsetning av hvitløk eller annet krydder. (Eller bruk de kartongene med hakkede tomater, enda bedre.
  • 1 stk gulrot -hakket
  • 1 stk stangselleri-hakket
  • 1 stk Løk –hakket
  • 2 fedd hvitløk-hele!
  • 2 ss Tomatpurè.
001 002
Bland alt som skal være oppi til bollene. Kna med hendene. Ha i litt vann hvis det blir litt tørt. Form små boller med hendene. Brunes lett i stekepanna. La bollene rulle rundt litt av og til mens man steker så holder de seg runde. Behøver ikke å være gjennomstekte. Bare brunes lett så de ikke detter fra hverandre.
003 004
For sausen: I en gryte, stek hakket løk, gulrot, selleri og de hele hvitløksfeddene i olivenolje til løken blir “blank”. Ikke brunt!
Har man litt hvitvin så hiv det oppi.
Ha oppi tomatsausen og bruk en stampegreie for å knuse sausen glattere. ( Eller bruk stavmikser, eller la være ) Ha i tomatpurè, salt og pepper. La det koke et par min.
005 006
Ha oppi kjøttbollene og la de koke lenge. Minst en halv time. –Jo lengre jo bedre. Spe på med litt vann hvis sausen koker seg alt for tykk. Men den skal jo være litt tykk da. Det er litt vanskelig å røre rundt uten å ødelegge dem. Så hold gryta i begge hender og la dem snurre rundt inni der. –Fisk opp de hele hvitløksfeddene før servering.
008 Når det gjelder valg av pasta så er ikke pasta-bare pasta. Formene har faktisk sin funksjon. Riflet pasta holder bedre på sausen. Spaghetti er jo alltid godt. Men vanskelig for barn å spise. Jeg har valgt Conchilie her ( I norge kalles de vel Gnocchi-som egentlig er noe helt annet. ) Disse fanger sausen inni og holder på den så ikke alt bare renner av.
014
Så er det jo genialt å lage en stor porsjon av sausen og bollene så man kan fryse ned til en annen dag. 
Tadaaaaaa!!!! Her mangler det noe veldig viktig. Parmesanost!! Men de hadde ikke på butikken her når jeg skulle lage det så det ble uten.

Lillegutt her i huset som er kjent for å leve på “en brødskive i uka”, spiste 5stk kjøttboller og en haug med pasta. Jeg ser på dette som en bekreftelse på at det er ganske godt.

Ute skinner nå solen og jeg får nesten litt sjokk. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Sole meg? Luke? Rydde? Olje verandaen? What???? Gubben og Lillegutt er på tur. Rita Sensation skal starte i dag. Blir spennende.

009 Sånn ser det nå ut utenfor kjøkkenvinduet mitt i dag.

Blogglisten

11 kommentarer:

Anonym sa...

Regner med den ikke er bare for dummies?! Det ser GODT ut :)

amo sa...

Har en gutt her som er litt sær i matveien, så denne oppskriften skal jeg prøve. Så veldig godt ut.
Ute er det helt nydelig i dag, så jeg skal ut å få satt ned en del planter jeg har kjøpt, men som har blitt stående en stund i potta.

Anonym sa...

Mmmm, ja - det er god mat! Og, veldig hyggelig å lage :-)

Lene fra Lillehammer sa...

Tusen takk for oppskriften Charlotte, den så supergod ut og skal uten tvil prøves en dag.
Har heller ikke du noe spes å gjøre i hagen lenger, eller er du fortsatt hagelei? Selv føler jeg meg ferdig for sesongen og det gir meg angst. Så nå går jeg å grubler på hva jeg skal finne på av nye prosjekter. Jeg finner vel et hjørne i hagen jeg kan lage i stand noe.
Ha en strålende helg!

IngunnBW sa...

Den oppskriften skal jeg prøve, det så kjempegodt ut! Så bra du legger ut god mat til oss :)

Nyyydelig bilde av haven din, du har det virkelig flott!

Det er vel alltid noe å gjøre i en have, selv har jeg klippet lavedel, den har fått hard medfart i vinter og mye var vissent. Så er det litt hist og pist og luke, jeg har også klippet barlindhekken som ikke vokser like opprett som jeg hadde håpet. Innimellom slanger jeg meg på verandaen i sommersolen :) Livet kan ikke bli bedre!

Mariann S sa...

Mmmmmm, det såg godt ut - det skal prøvast :)
Kor fint du har det i hagen :)

Taleia sa...

Og der er akkurat den paviljongen som jeg ønsker meg. Kos deg med sola di.

Sine sa...

Så deilig det så ut. Takk for oppskrift med veil.

Og så flott som du hadde det på uteplassen din. Lekkert! Hva med å starte med å nyte den første soldagen. Eller iallefall sitte ogf betrakte, da melder vel alskens gjøremål seg etterhvert, he he.

God helg til deg og dine!

Trine sa...

SV; Tusen takk for kommentar på bloggen min.

Det så veldig godt ut. Skal testes en dag. Men i dag skal jeg grille.

Kjempefin blogg du også!

TorAa sa...

Klassisk og kjemepegodt.

Nydelig utenfor ditt kjøkken

Anonym sa...

koselig hage:D

Related Posts with Thumbnails