ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

søndag 10. mai 2009

Rhododendronmord og annen graving.

Har jobbet i hagen i hele helgen. Plantet ut masse. Det er ikke så “herre-kong-sverre-imponerende” enda akkurat. De fleste plantene er ganske små og puslete. Men håper det gror til ganske fort. I mellomtiden blomstrer tulipanene, så det skaper jo litt liv. Og om ikke så lenge så kommer akeleiene og alliumene. Noen av geraniumene har også begynt blomstringen. Kan ikke få nok av de der altså. Og til min store fryd kom Mete innom i dag med noen fler som hun hadde til overs. “Jo mer, jo ber!” sier vi her på det bløde og blide Sørland.

Så over til mordet i dag. Jeg hadde en ganske stor Rhododendron midt i beddet på enden av verandaen. Den var ganske liten og søt når vi flyttet inn her. Men ser hvor den hadde tenkt seg. Frekk som den var breiet den seg alt for mye utover. Og i dag var dagen den skulle flyttes. Leste jo på Hagegal at Rhododendronflytting er en sport man burde bedrive. Joda. Med godt mot satt jeg i gang. Men det er jo ikke så lett i et allerede overfylt bed. På alle sider av den vokste det liljer, roser,valmuer,høstphlox og andre stauder som ikke setter så pris på juling.

Så jeg ga opp. Pokker heller. Lilla rhododendron har jeg på den andre siden av huset. Jeg overlever sikkert uten denne. Tror ikke akkurat at min nullhageintresserte mann har et spesielt forhold til denne heller. Så jeg sagde av alle grenene så jeg kunne komme til. Og vips så var den død og likrestene ble kastet brutalt ned i røysa. –Sånn!!!

001

Den fylte hele plassen fra der hvor oliventreet står til  den bøylen som står i beddet der. Bak spaden. Så nå skulle det bli plass til resten av rosene!

Men så måtte jeg til å krige med den teite berberryshekken bak der. Klippet den så flat jeg kunne. Kan ikke helt fjerne den da det er et stup ned til naboens asfalt rett nedenfor med alt for høy fallhøyde. Kjekk som stengsel for nysgjerrige 3-åringer den der. Så endelig fikk jeg skikkelig bruk for greipa jeg har kjøpt og skvallerkålen skvatt veggimellom. Utrolig kjekk sak. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke har hatt en slik før? –Idiot.

002

Så her blir det god plass ja. Rosene fra Hesleberg skal få bo her sammen med Geranium og riddersporer Magic fountains som jeg fikk uforskammet god spiring på av egne frø. Og så tror jeg jeg må skaffe meg enda flere Allium som kan regjere i Juni før rosene blomstrer. Jepsi.

Men plantingen får jeg ta i morgen. Nå er jeg utslitt.

 

003

Moserosen “Blanche Moreau” har fått plass ved epletreet ved siden av tulipanene. Den blomstrer bare en gang. Men så tar høstphloxen over showet på sensommeren. Så det er greit.

Plenen blir mindre og mindre.

Ellers kom Ellea innom i huj og hast mellom plantingsmaratonen i sin egen hage. Og se hva hun hadde med til meg!! Jeg er så rørt at jeg ble helt flau. Tenk, som takk for drivhusvanning? Himmel, jeg var der jo bare en gang, før naboen sa hun skulle overta. Kan ikke si jeg var helt komfortabel med det…skeptisk som jeg er. Tenk om hun ikke vannet riktig? Huff. Men det hadde heldigvis gått greit. Dette pashminaskjerfet kommer jeg til åbruke utrolig mye. Vakkert på begge sider.

005

Enn videre, som en kollega pleier å si. Kan noen gi meg oppskriften på å legge en 3 1/2 åring som ikke vil sove? Vanligvis pleier det å gå greit. Men i dag tok det 3 timer med tårer og tenners gnissel. Jeg prøvde alle triks man ser på Supernanny og alt det man ser på tv. Men, tror ikke min sønn har sett samme program. For han gjorde ikke som barna gjør i den tvserien nei. Hjeeeeeeeeeeeeeeeeelp!!!

Blogglisten

9 kommentarer:

Mete sa...

Trassige treåringer som ikke vil sove kan jeg ikke hjelpe med, men jeg kan spe på med drøssevis av sympati og empati - og "jeg vet hvordan du føler det"preik. Morder ogå - jaja. De har mer Rhod'iser på plantesentrene om du skulle angre deg...
God jobbeøkt = god natts søvn - apropos det; barnearbeid?!? Da burde 3-åringen bli trøtt... ;-)

Margrethes hus og hage sa...

3-års trass og vil-ikke greier kan være en utfordring... Er så lenge siden jeg hadde 3-åring i hus at jeg har glemt hvordan det var. Uansett: det går over! Men det var muligens mager trøst når det står på som verst.

Høres ut som du har hatt en flott helg i hagen, det blir helt sikkert kjempefint!
Første gang jeg har syntes hagearbeid har hørtes makabert ut ;P Hehe

Charlotte - FO² sa...

Fy søren så flink du er til å stelle med hagen din. Jeg har så lyst jeg, men vet ikke hvordan jeg vil ha det. Du har jo ett kjempe flott bed. Dette budre jeg jo kunne, siden du kan, vi er tross alt navnsøstre ikke sant. hihi.. nydelig skjerf du fikk også. Lekker farger på det :)

Ha en fin uke :)

Lene fra Lillehammer sa...

Åååååååå, så fin hagen din er altså og tulipanene dine var lekre altså, vil også ha slike!
Jasså, så du sliter med rhododendron du også. Her i gutua drog jeg opp en svær en for noen dager siden og den havnet også i røysa. Men stakkars, den hadde ikke lyst til å gi opp og så opp på meg med bendende øyne. Ja, hva gjør man da? Jo da drar man den opp fra røysa igjen og gir den til mamsen. Så da kan heller hun få slite med den og forhåpentligvis finne en bedre plass til den.
Ha en strålende dag!

Ellen Walnum sa...

Så du endte opp meg å myrde rodhoen ja:-)

Jeg har dessverre heller ikke noen gode råd når det gjelder 3 åringstrass......det er så lenge siden at jeg har glemt (eller fortrengt?) alt det der......

Elisabeth sa...

WOW, jeg blir helt anpusten bare av å lese om ditt dagsverk..hjelpe meg, tok du for mye Møllers tran, og kan det være det som feiler 3-åringen også?? *ler*

Nina i Paradiset sa...

3 1/2 ... -litt for tidlig å sitte i trappa også kanskje....?
Men det er en utmerket avstraffing av små sniker som ikke hører etter. Å sitte i trappa er bare SÅÅÅ kjedelig, og hører de ikke etter blir tiden lenger!
Men det går an å prøve! Har hatt utrolig virkning på mine barn og barna til både Lone og en annen venninne.
Ellers var hagen din kjempefin da!
Men jeg har ikke tid til å sitte her å lese/skrive, for jeg har en lang liste over ting å gjøre i dag.
Lykke til i kveld!

Anne på Moseplassen sa...

guri, har du ikke hatt greip før nå nylig? du tuller? Greip må man ha!
Jeg tror forresten vi har makne greip, fiiine greipet :)

I dag har jeg flyttet moseplassen, ny adresse er moseplassen.comJeg kommer til å stenge gamlebloggen, og presentasjonen av kandidatene til frøken Løk skjer på nybloggadressen :)

Spent på hva du synes om nybloggen :)

AnitaH2 sa...

Greipet er hagens mest undervurderte redskap, spør du meg. Man har jo hender som kan brukes som spade, men fingrene kan ikke stikkes dypt ned i steinhard jord og lirke løs sarte røtter med nennsom "hånd". Det kan greipet, enten det er ugrasrøtter man vil ha opp HELE eller noe som skal skades minst mulig under flytting.

Når puttes pjokken i seng, da? Mine er b-mennesker om kvelden og a-mennesker om morgenen.

Related Posts with Thumbnails