ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

søndag 14. mars 2010

Blogging med Mac. Test av ScribeFire.

Hmm ja nå tester jeg scribefire. Det er en slags extention for Firefox, som visstnok skal være like grei som Windows Live Writer. ok? Foreløpig grei å laste ned. Men dette forutsetter da at man bruker Firefox. 
Joda, jeg kan skrive på siden av bildet også ja..

Kan jeg legge inn et bilde her også da tro?


Joda, det gikk fint. men noen effekter på bildene ser det ikke ut til at man kan lage her. Det kan man jo i WLR..
Hva med å legge flere bilder etterhverandre?
 

Men når jeg ser preview av siden, hopper flere av bildene ned. Som disse over her, de er satt inn tre stk etter hverandre. Hvordan blir det når jeg publiserer da tro?
Jeg savner muligheten til å sette inn tabeller.

Og så tar det litt tid å venne seg til at man faktisk blogger I firefox.. Det er som et vindu som legger seg oppå nettleseren, men man kan dra den opp for å få den større eller mindre. På settings, kan man velge hvordan man vil denne skal komme opp, som eget vindu eller annet.
Det var litt vaskelig å se hvor i huleste dette programmet var når man lastet ned extentionen. Men man finner det ved å gå på "verktøy" når man er i firefoxnettleseren.
 Joda, ikke så galt dette her gitt!
Hva med å sette inn video?
Jo det var jo veldig lettvindt og greit. Man har egen YouTube knapp her.  Men hvordan man eventuelt laster opp en video fra harddisken direkte vet jeg ikke enda. Ser ikke ut til å være noe mulighet for det. Men det er mange instillinger og slikt her, så jeg må bare teste litt mer. Og som jeg ser det nå ligger videoen til venstre. Skulle kanskje gjerne hatt den i midten, men det vet jeg man kan manipulere med html. Det husker jeg å ha lest på www.moseplassen.no et eller annet sted. Også hvordan man eventuelt kan skrive på siden av videoen også.

Andre småting sånn ved første øyekast.. jo man kan velge automatisk ping til forskjellige steder, tags, osv. Ens egne tags blir jo også lastet inn.

Her er et screen shot: ( for mac: cmd+shift+3 = screenshot og samme men 4 gir zap grab )


Blogglisten

5 kommentarer:

Lev Livet Lett Lokki sa...

Du Turbolotte er nå god til det meste.
Jeg bruker også Mac, men er enn så lenge ikke så drivende god på endel ting...
Men jeg lar meg inspirere :))
Er makaløst glad jeg har en testblogg, eller så hadde min blogg vært på tur langt utenfor Mac`en...
Ha en herlig kveld Turbolotte!
Klem Lokki

Petunia sa...

Hvordan er det å bruke mac generelt i forhold til vanlig pc da når man blogger og slikt? Er det sært eller går det greit? Lett å forstå uten å ha mastergrad på data?
Må ha ny pc snart og vurderer mac....

Unknown sa...

Petunia. Windows må man være selvplager og datageni for å kunne bruke. Mac er idiotsikkert. Det som er litt vanskelig på begynnelsen er å forstå at det er så lett. Vi windowsbrukere er vant til å tenke komplisert. Mac er så lett at det er skummelt. Myyye bedre. Men som sagt så savner jeg WLR, men man kan jo ha en plugin som gjør at man kan bruke windows i mac også da. Men da åpner man jo for mye søppel også. Jeg tror ikke jeg kommer til å gjøre det, heller aldri gå tilbake til windows!!

Petunia sa...

Takk for svar Turbolotte!!!Litt treg med å komme tilbake å lese det. Dagene strekker liksom ikke til.
Nå fikk jeg veldig lyst på Mac... bare til å begynne å spare. Hvilke modell/prisklasse kjøpte du?? Noen tips der???

Unknown sa...

Jeg kjøpte en Mac book. Behøver ikke tusenvis av ekstra penger for større maskin når alt jeg bruker den til er blogging, surfing og bilder. Spiller jo ikke pc spill og slikt som krever enorm kapasitet.
Koster vel omtrent 8000 tenker jeg.

Related Posts with Thumbnails