ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

søndag 14. mars 2010

Hva finnes under snøen?

I dag har det vert nok en solrik dag. Endelig. Etter en slik vinter, fortjener vi det søren meg.

Hadde Ellea på drivhuskjas i dag. Kaffe ble drukket, planter ble diskuteret, pelargoniumtrapper ble planlagte og mye annet.

Etterpå tok jeg et lite raid mot snøen her. Ikke det at det hjelper så utrolig mye da, men i alle fall så føler man at man er et spadetak eller 17 nærmere våren.

Og under snøen er det liv! -Snegler også desværre. Ser ut til at snøen har isolert helt strålende.. søren klype.. grrrrrr

I dag har jeg også testet et lite program som heter Image tricks. For Mac. Jeg leter jo etter noe som kan ligne på Photoscape, men det finner jeg ikke. Denne her er jo grei nok, men ikke helt super. Noen rammer har den jo, og litt muligheter til å trikse litt med bildene. Men det blir kanskje litt mer sånn tegneserieaktig. Får prøve det en stund og se hva jeg synes. Ellers så har letingen etter et substitutt for WLR ikke gitt resultater. Det er fler programmer og velge imellom, men de er alle omtrent som bloggerplattformen alikevel.
Tips mottas med takk!
Solen har klart å smelte litt snø noen steder, og her og der stikker det opp noen få kvaster. Denne Salvien ser ut til å ha klart seg bra under snøen i alle fall.
Jeg ble rett og slett fristet til å grave mere noen steder hvor jeg vet at det er planter som kommer tidlig. Og joda, under ca 70cm med snø lå flere primula og bare ventet. Nå fikk de litt hjelp. Sikkert ikke lureste tingå gjøre, men skitt au!
Og et annet sted i hagen var disse små stakkarne under en svæær snøhaug. OOOOhhhh for en glede!
 Ja det går i alle fall riktig vei, om ikke annet.

Status innomhus: Like rotete som alltid, støv og hybelkaniner stortrives. Helt ok det. Men i akvariet er det ikke så greit. Noe er galt ,men jeg kan ikke helt finne ut av det Mens jeg satt og skrev her, så begynte den ellers så utrolig rolige kampfisken, å bykse rundt inni der som en galning. For hit og dit i vill fart, snurret rundt og rundt, før den endte opp i vannflaten, gispende. Jeg tok kort prosess med den stakkars. Dvs, øse i hodet.
Jeg måler jo verdiene jevnlig, og skifter en god del av vannet omtrent en gang i uken. Men alikevel må det være noe galt. De ser rare ut. Den ene sølvhaien har enten klikka totalt eller så er den klein. Setter seg ofte med hodet inn i hjørnet og bare dunker inn i veggen. Den andre sølvhaien ser ikke overbegeistret ut for denne oppførselen. Og dukker ned til den av og til og titter. Men så er det som den er normal igjen, og svømmer rundt som før. Hmm...
Når jeg tar en stripsprøve av vannet nå, ser jeg at det er ørlite nitritt. Og det skal jo ikke være noe der, men det kan da ikke være det som er årsaken? Andre verdier er ok.

Ikke lett dette med vann gitt. Får skifte litt til i dag, så får vi se.
Blogglisten

5 kommentarer:

Asbjørg sa...

Ja,tenk alt det som ligger der under all snøen,hos oss laver det ned så det er ingen vits i å ta frem spaden engang!

AnitaH2 sa...

Jeg så plutselig at sola nådde akvariet i dag. Heldigvis FØR de ble kokt. Det er bare ved lav sol fra akkurat den retningen at de blir berørt, så det er ikke en daglig fare, men desto vanskeligere å huske gardinene de få dagene vår og høst det gjelder.

IngunnBW sa...

Du har det jo riktig så vårlig ute synes jeg, spesielt på området hvor den hvite benken står. Og det spirer i bedene dine! Så deilig :)

Vi hadde akvarie da guttene var mindre, kjempekoselig det. Men jeg var glad da vi solgte det, for så mye plunder det var med verdiene på vannet og sykdom. Håper det retter seg hos dere!

Ellen Walnum sa...

Ja her tok jeg også spaden fatt da jeg kom hjem. Har fått måkt bort det meste av snøen rundt drivhuset og har fått gravd fram slangen så nå har jeg innlagt vann i drivhuset igjen. For en fryd!

Fantastisk så grønt og fint alt er under snøen:)

merete sa...

Hei, spennende å følge med på mac-vanene dine, for jeg er jo så glad i WLW, jeg med.

Ang. bilderedigering og gratis, - kanskje du kan sjekke ut http://www.picnik.com/info/tools ?

Det er et web-basert gratisredigeringverktøy. Ulempen er at man må være på nett for å redigere. Det positive er at bildene en har på flickr, lar seg automatisk oppdatere.

Du kan også bruke Picasa (fra google) på mac, skriver de:

http://en.wikipedia.org/wiki/Picasa

Related Posts with Thumbnails