ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

søndag 22. august 2010

Siste sommerhost, eller?

Nja.. vet ikke jeg. Men det ser ikke ut til å bli den store varmen i sommer nei. Men stort sett skal vi ikke klage her. Det har ikke regnet "hver dag".. Så da er vi jo strålende fornøyde, eller hva?

I dag har jeg prøvd å rydde litt ute. Mye rart som ligger å slenger i løpet av sommeren. Noen uspiste og "gjemte" brødskiver ligger å mugner i beddene.. uuurk!! Vil ikke at disse her skal svømme over dammen!
Grønnsaksdelen av hageverdenen min i sommer har vært en flopp på mange områder. Men druene var en knakende suksess. Bare en lar de henge lenge nok, så blir de faktisk søte og gode.

En og annen tomat får vi også med oss.
Løken skjønner jeg ingenting av. Det som er over jorden bare visnet bort.. eller råtnet bort???
Må de da høstes, eller er de som potetene som bare kan bli? Små er de i alle fall.. Ja-ja.

Så har jeg endelig fått lagt ned tråkkhelene på stien opp til drivhuset. Poenget er at plenen alltid er så rar der, siden vi går opp og ned der hele tiden. Så nå er det i alle fall en sti.. av noe slag.

Men herrekongsverre for en jobb!! Først skjære rundt med kniv, og så dra opp gresset der hellen skal ligge. Er helt gåen i hendene her.
Og med Jørgen som assistent oppå det hele, hele tiden, så tok det sin tid.

Ser ut som han er ganske pumpa selv.
Ganske greit å være katt.. maten blir servert.. putene lagt klare.. Gjeeeesp!
Ute er det ganske høstlig egentlig. Men noen planter velger nå å blomstre, heldigvis. Et gjensyn med gult er egentlig helt ok på denne tiden.
Mer dahlia til neste år.. Jeppsi!
Her har det også sneket seg inn en gul en.. de der er umulige å bli kvitt. "kyss meg over gjærdet" eller noe i den duren. Don`t plant it if you don`t mean it!
Evelyn. Ny i år.. blomstrer for andre gang. En ny favoritt dette. Står i stooor krukke. Håper det går greit i vinter.
Mange av Fuchsiaene fikk seg en smell i våres, da det kom en plutselig frostnatt ganske sent. Joda. Så de ble satt maaaange uker tilbake. Men nå kommer de seg som bare det.
Blogglisten

9 kommentarer:

Parkvegens Hageglede sa...

Ja, det har ikke vært den beste sommeren. men frodig og fint er det hos deg i alle fall. Det er mye fint som blomstrer nå, synes å skimte sommerfuglbusk der bak, den er alltid noe å glede seg til. Evelyn var en flott rose, skjønner godt at dette er en favoritt. Jeg er rundt omkring på pottejakt for tiden, halv pris mange plasser. Ønsker å finne noen store som er nøytrale i fargen, for til våren blir det flere roser i krukker.Ha en fin søndag kveld!

Margareth sa...

Druene dine var megagode!! Mmmm.. nydelig rose Evelyn. Så ble støpeprosjektet ganske bra synes jeg. Mye hart arbeid å få dem ned, men det er jo verd arbeidet også når du kan sette deg ned med kaffe`n etter på å nyte :-)))

Linda sa...

Fin hellegang du har laget:) Løken må nok opp om du vil bruke den tror jeg, ellers så råtner den tror jeg... Jeg har høstet min, men har også opplevd som deg at "gresset" på dem er borte... Har vel vært for kaldt og vått til tider vel... Har ikke akkurat vært noen sommer og juble over...
Druer ja... de hadde jeg i mai... tror ikke jeg skal fyre så hardt i drivhuset i vinter, he, he:)
Nydelig rose:) I dag regner det ikke, men det blåser høststorm ute, så sommeren er nok definitivt over for denne gang... Bare å glede seg til neste, men mye kan jo gjøre si tiden fremover også:)

Gro sa...

Veldig flott hage du har :)

Jeg har absolutt ikke grønne fingre, men kjøpte noen blomster for å sette i krukke på verandaen (vet ikke hva de heter, men syntes de var fine...hehe). Etter at jeg slutte å "stelle" med dem ble de fine...haha...og de har holdt seg hele sommeren igjennom, til alles forundring her i huset!!

Gratulere med ny pus :)
Flott liten kar med et fint navn :D

Mete sa...

Så flott hellegang, Charlotte! Ble veldig fint!
Løken visner hos meg også - det er bare å ta den opp. Jeg har tatt opp mine løk. De er ikke så store, men gode allikevel. Fant også en som hadde overvintret... Var god den også!
Nydelig rose!

Ble det mye på importen fra deg, eller?

Hage foto og natur sa...

Ettere en ustabil sommer,tar vi med glede imot en solrik høst!
I din hage med så rik blomstring og fine plasser, må både mennesker og dyr stortrives!
***
Jeg har satt "kyss meg over gjerdet" på min ønskeliste. Liker så godt høye blomster som henger over gjerdet.
Ha en fin ny uke!:)

Elisabeth sa...

Den Evelynrosen var jo rene marsipangodisen..*rett på ønskelisten* Ellers er det godt å lese at det ikke bare er her som løken har bestemt seg for å være særdeles vrang, grrr..

Anonym sa...

Har du skrevet noe mer om druedyrkingen din tidligere?
Jeg har en ranke stående på vent, innkjøpt tidligere i sommer, men jeg har nølt leeeenge med plantingen. HVOR & HVORDAN??????
Laget du solid klatrestaiv, helt fra starten, og hvor plasserte du din plante?

Line (fortsatt uten blogg, men tenker på det)

Unknown sa...

Line. ( fortsatt uten blogg.. kjør på!!)

Vel. Jeg har druen i drivhuset. Plantet i bakken i hjørnet og så har jeg ledet den opp i taket.

Skal du plante drue ute, så finn det luneste stedet i hagen. Gjerne oppetter et fjell hvis du har.
Min mor f.eks har den ute i hagen, og det blir flotte druer.
Men det tar ganske mye sol til, før de modner.
Jeg har en slags vindrue. Jeg lar de henge så absolutt lenge som mulig, så blir de søte og gode.

Noen sier også at de blir søtere etter en frostnatt ute.

Related Posts with Thumbnails