ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

søndag 6. november 2011

Ny hage i høstregnet

Ja nå har man jo flyttet inn da.. og er liksom i boks.
Mye må males og pusses, etterhvert. Men ingenting er så brølende at det må gjøres med en gang. Så de blir ikke noe særlig annet enn trappemaling før jul i alle fall.

Så er det jo det med stil da.
Hvilken stil skal man ha? MÅ huset se ut som en Bohuskatalog, eller et Shabby-Chicparadis med engler og perler, fattigsølv og madonnafigurer i skjønn forening? Joda. Det er en flott stil det, meeeen.. legger man inn en legomann et sted, så er jo hele stilen ødelagt. Krever at man er ekstremt ryddig og strukturert.

Nei, tror jeg skal kjøre en litt mere.. "herborCharlotteogRunemedbarnstil". Rett og slett. Vi får se hva det blir etterhvert.

Men nå trodde jo jeg at det skulle være full vinter by now. I fjor vasset vi vel i snø og frost på denne tiden.
Så jeg har jo fått opp drivhuset, og er overlykkelig for det. Men hva med resten av hagen da? Hadde jo ikke tenkt til å se så mye til den før til sommeren jeg da.
Men nå er det jo mildvær da. Selv om det regner mesteparten av dagene og er tåkete og trist, så har tankene begynt å svirre rundt på tomta her.

Her er den øverste terassen. Utsikten her er fantastisk, men nå i tåka er det ikke langt man ser, akkurat. Her er et bed med masse roser. Ingen som jeg kjenner igjen enda. Men vi får se til våren hva det blir.
Ser at alle rosene er snauklipte på toppen.. håper det er forrige eier som har gjort og ikke rådyrene... I say no more!!
Og på siden av bordene der oppe, så går en trapp ned til nederste terrassen. Der står drivhuset og alle staudene på vent.
Her nede er det et stort bed som man skimter til høyre, med masse busker. Har lyst til å lage et stort stuadebed her. Får se til våren hva jeg klarer å grave opp.

Igjen her oppe, så går tomta opp i heia mot  kommunalt friområde. Her er det spennende hva jeg kan gjøre. Jeg har allerede plantet Magnoliaen der oppe mot fjellveggen, og Constance Spry, har fått plass der oppe. Midt i blåbærlyngen. Så får vi se hvordan det går. Har stor tro på at det blir strålende jeg da. Vi får se.
Den store bjørka man ser stammen på ville jeg vanligvis ha ønsket fjærnet. Men i dette tilfelle tror jeg den holder godt på vannet så det ikke blir mange bekker ned i beddene foran verandaen.

Her har jeg plantet noen tulipaner, for å teste rådyrene.. rett og slett.


Nærbilde av fjellet over trappen.. lurer på om jeg skulle murt opp en kant her, og rett og slett laget en liten dam oppi der? Uten fisk og slikt, selfølgelig, men en liten kulp med noen vannplanter kanskje?
Bringebærkrattet baki der blir en utfordring.. kremt.


Verandaen snor seg så rundt huset til andre siden, Og her i midten står en kristorn.. trøste og bære. I det forrige huset hadde jeg en enorm kristorn, fredet eller ikke. De er en pest og en plage. Drysser blader med nåler overalt.

Men denne her har i alle fall røde bær. Og det er jo faktisk ganske dekorativt.. vi får se.

Men den lever farlig..

En enorm Buksbom på stamme. Den er tøff!!! Har lyst til å klippe den litt kul.. men hvordan? Kube.... kule.. hva?

Clematis foran her, har blomstret helt til nå. LIgner Piluu.. men er ikke sikker.



Under: Jada.. du er så fin atte.. til jul!



Så rundt hjørnet bak buksbomen, ser man oppover tomta. Her er det et stort bedd med mange busker. Haugevis av Rhododendron. Joda.. fine de.... i et par dager. Her må jeg også se til våren hva jeg skal gjøre. Mye stein rundt her, så det er litt begrenset hvor man kan grave.

Her må man bruke fantasien ja.

Og i bakgrunnen.. en gammel dukkestue!! Hurra!!
Har alltid ønsket meg det, og fikk det aldri som barn.

Men nå har jeg endelig det.
Lillegutt synes den var litt skummel enda. Men til våren skal jeg male og fikse den litt så den blir koselig og et greit sted å leke.

Om vinteren er den jo kjekk å ha hagemøblene i.
Ser for meg at jeg vil lage en liten minihage rundt huset der. Stilig.


Her er beddet med buskene igjen. Virker som et slags skyggebed.
Men jeg må se til sommeren hvor lenge og hvordan solen er her når vi har fjernet noen trær.


Kan bli spennende med stenene innimellom.

Gleder meg jeg.


Noen få stauder har blitt plassert allerde. De aller mest ømtåelige kan man vel si.

Jeffersoniaen er omhyggelig plassert i beddet rett utenfor verandadøren. Samme er blåveisen og den doble hvitveisen...

Lurer på om heia er full av hvitveis om våren??? DET hadde vært kult!!

Bla-bla-bla.. jaja. Nå kan egentlig bare vinteren komme. Sønen behøver ikke å lave ned enda da..

Har du meldt det på Give Awayen? Ikke? -Gjør det nå!! Kjempefine nummerskilt til huset i emalje. Mange modeller å velge mellom.
Blogglisten

3 kommentarer:

Tove sa...

Den nye tomta di ser kjempespennende ut. Der får dere det knallfint :-)

Unknown sa...

Her får du en spennende vår og sommer med å se hva som popper opp ;) Så bra at du fant igjenn pusen :)
Ha ei fin uke.

Mariann sa...

Gratulerer med nytt hus og hage! Her har du jo masse muligheter, så spennende. Flott beliggenhet også ser det ut til. Håper det ikke er rådyrene som har beskjært rosene.
Ha en fortsatt fin uke!

Related Posts with Thumbnails