ROSES  CATS  TEST  VBHG  BLOGS

søndag 15. april 2012

Prikling og stiklingsformering for dummies


Nå i disse tider er det mange including myself, som tuster med frø og stiklinger.
Første gang du gjør det?
Vel.. jeg har gjort dette nå i et par år. Men lærer stadig nye ting. Så her blir man sjeldent utlært.

Skrev for en tid tilbake to innlegg om dette. Og tenkte at det kunne være stas å ta det opp igjen.

På bildet her ser man en pose med stiklinger jeg fikk her om dagen.

Men hva er stiklinger?
Vel, det er rett og slett biter av andre planter man kan formere om til egne planter.
Hva er fordelen? Vel, for det første så er du sikker på å få akkurat samme plante. Med frø, kan ofte sorten variere. Spesiselt med frø en sanker selv, så kan planten ha krysset seg med andre, og da blir ofte avkommet litt annerledes. Akeleier for eksempel, er noen skikkelige luddere.. de krysser seg i hytt og pine med alle akeleier i nærheten uten å tenke så mye over saken.

Pelargonium og Fuchsia for eksempel er veldig greit å begynne med. Man klipper bort alle blomster.  -Jo.. fordi planten må bruke kreftene på å vokse, og ikke å blomstre.
Klipp rett under et sted det har vært blader, og spar noen blader på toppen. Planten trenger blader for å kunne trekke vann.
Les mere her: http://turbolotte.blogspot.com/2009/10/stiklingsformering-for-dummies.html

Her er det også bilder som viser hele prosessen.

Men så har man kanskje sådd da. Og så sitter man her med en potte full av småtasser.. hva nå?

Første gangen jeg sådde selv, så ante jeg ingenting og priklet ikke. Jeg bare lot alle frøplantene stå i samme potte.
Men det gikk ikke så veldig greit.
Så her er en kjapp guide til prikling:


http://turbolotte.blogspot.com/2009/01/prikling-for-dummies.html



Alle "For dummies" innlegg kan leses HER. Litt om mat, om planter, og andre ting som er kjekt å vite.
(Mest laget for meg selv... )
Blogglisten

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails